En fremgang på hele 68 procent i antal solgte autocampere vidner om en ferieform, der bliver stadig mere populær.

Danskerne søger den frihed, der er forbundet med at dreje nøglen i autocamperen og køre ud i det blå med bil og feriebolig i ét. Seneste tal viser, at der er solgt 68 procent flere autocampere i år sammenlignet med sidste år, og ifølge Camping Branchen tyder den udvikling på at fortsætte.

“For få år siden var det stadig et fåtal, som investerede i en autocamper, men siden er der kommet stadig flere modeller til og i forskellige prisklasser, og det betyder, at der eksempelvis er folk, som i dag vælger at købe en mindre autocamper fremfor at investere i familiebil nummer to, siger Torben Jensen, bestyrelsesmedlem i Camping Branchen og repræsentant for autocamperne.

Fra rugbrød til luksus

Han har beskæftiget sig med autocampere i over 30 år, og i løbet af den tid er der sket en markant udvikling.

“I starten var autocampere jo sådan noget lidt hippieagtigt noget med primitive forhold i et folkevognsrugbrød. I dag kan du få autocampere med både parabol og solceller på taget og varmt vand i hanerne”, siger Torben Jensen, der oplever, at flere vælger at udskifte sommerhuset eller båden med en autocamper.

Autocampere fås i mange prisklasser. De billigste koster 450.000 kr., de mest solgte 6-800.000 kr., mens de dyreste modeller løber op i 2 mio. kr.

Leder du efter campingpladser, som har særlige områder for autocampere, kan disse findes ved at klikke her.

Kilde: Camping Branchen